M/S Skuld (1) 1951-1969
Kendingssignal: OXQJ.
Hjemsted: Kalundborg.
Mål: 91 feet x 21,6 feet x 9,1 feet dybgang.
Tonnage: 135 Brt/0 Nrt.
Maskinkraft: Deutsche Werke, Kiel 2 stk 6 cyl dieselmotorer på i alt 800 BHk/975 IHk. Dieselelektrisk koblet til en skrue.
Historie:
8.2.1939: Leveret som "Pillau" hos Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Tyskland. Byggenr 378.
Maj 1945: Oplagt ved Orlogsværftet København.
16.1.1951: Registreret solgt til Em Z Svitzer, omdøbt til "Skuld".
22.10.1969: Omdøbt til "Valkyrien".
19.3.1971: Registreret solgt til L Matsas & Sons, Piraeus, Grækenland. Omdøbt til "Marigo Matsas".
23.3.1978: Svært beskadiget efter kollision i Piraeus.
16.4.1979: Slettet af Lloyds register som forlist.
M/S Skuld (2) 1970-1999
Kendingssignal: OVXU.
Hjemsted: København.
Mål: 97,2 feet x 31,6 feet x 12,7 feet dybgang.
Tonnage: 299 Brt
Maskinkraft: 2 stk 6 cyl MaK dieselmotorer på i alt 2800 BHk/3650 IHk, koblet på en skrue.
Pæletræk: 40 tons.
Historie:
24.1.1970: Leveret fra Svendborg Skibsværft, byggenr 133. Skroget var bygget på Århus Flydedok som byggenr 142.
15.9.1995: Omdøbt til "Rauni".
1999: Solgt til Niels Højlund/Nordane i Svendborg, omdøbt "Stevns Icebird".
M/S Skuld (3) 1996-
Kendingssignal: OZGY2.
Hjemsted: Fredericia.
Mål: 33,65m x 10,2m x 5,25m dybgang.
Tonnage: 485 Brt/145 Nrt.
Maskinkraft: 2 stk 6 cyl Alpha Diesel på i alt 4000 IHk, koblet til 2 Azimut Stern Drive skruer.
Pæletræk: 52 tons.
Historie:
Januar 1996: Leveret fra Svendborg Skibsværft, byggenr 206.
Registreret under Danbor Service A/S, Esbjerg (A P Møller).
I Københavns havn 2000. Foto: SAS
I Københavns havn 2000. Foto: SAS
Revideret 17.10.2002.