M/S Urd (1) 1922-1946
Bjergningstender bygget i træ
Kendingssignal: ??
Hjemsted: Kastrup
Mål: 26,2 feet x 7,9 feet x 4,2 feet dybgang.
Tonnage: 5 Brt
Maskinkraft: 6 cyl Kelvin Petroleumsmotor på 12 IHk
Historie:
1922: Leveret fra C. M. Nielsen, Nykøbing Falster. Intet byggenummer.
1931: Omdøbt til "Hermod"
1946: Solgt til ukendt køber
S/S Urd (2) 1932-1978
Kendingssignal: OUMZ.
Hjemsted: Frederikshavn, Nakskov og Kalundborg.
Mål: 67,3 feet x 18,3 feet x 10,4 feet dybgang.
Tonnage: 84 Brt/ 24 Nrt.
Maskinkraft: 2 cyl Lödöse Varv Compound på 199 IHk
Historie:
8.2.1932: Leveret fra Lödöse Varv AB, Gøteborg. Byggenummer 55.
1950: Ombygget til motorskib:
Tonnage: 81,96 Brt/ 0 Nrt.
Maskinkraft: Ruston & Hornsby 6 cyl dieselmotor på 715 IHk/ 480 BHk.
2.10.1978: Solgt til Råmetal AB, Göteborg for ophugning.
M/S Urd (3) 1980-1997
Kendingssignal: XP3108.
Hjemsted: Odense.
Mål: 11,85 m x 4,0 m x 1,65 m dybgang.
Tonnage: 16,82 Brt/ 0 Nrt.
Maskinkraft: Fiat 8280 SRM dieselmotor på 660 IHk/ 500BHk.
Pæletræk: 5 tons.
Historie:
1.5.1980: Leveret fra Assens Skibsværft. Byggenr 302.
1997: Solgt til Nakskov Havnevæsen, omdøbt til "Nakskov Havn II".
Odense havn 1984. Foto: SAS
M/S Urd (4) 1997-
Kendingssignal: XP3108.
Hjemsted: Aalborg.
Mål: 11 m x 4 m x 2,3 m dybgang.
Tonnage: 17,8 Brt/0 Nrt.
Maskinkraft: G M Detroit Diesel 12 cyl dieselmotor på 700 IHk/ 580 BHk.
Pæletræk: 7 Tons.
Søsterskib til m/s "Goliath I" (2).
Historie:
Nov 1973: Leveret som m/s "Goliath IV" (2) til Goliath, Aalborg fra Limfjordsværftet. Byggenr 28.
1997: Overført til Svitzer og ombygget. Omdøbt til m/s "Urd" (4), hjemsted Odense.
Revideret 12.06.2007.